tisdag 7 augusti 2012

Fortsättningskurs 2 tillfälle 1 - presentation

Då var det äntligen dax igen och även denna gång hade jag turen att komma med på en av Annelie Dambergs kurser på Jbk. Jag är helnöjd! Som ni kan läsa i rubriken blev det nu en fortsättningstvåa och ni som följt oss lite vet att vi bara gått en valpkurs, alltså ingen fortsättningsetta som egentligen är rekommenderat, så innan presentationen var över igår på kursen och jag visste lite mer hur vi låg till var jag nervös att vi skulle ligga mycket efter. Men som tur är så verkar vi vara i fas med de andra och det känns himla skönt.
Blandningen av hundar på kursen var härlig; allt från en cool collie, en fräsig borderterrier, en hypersocial boxer och så Poppe och hans TVÅ labbepolare. Inte för att jag är "rasistisk" men det ska bli himla kul att få gå kurs med ett par rasfränder till Poppe!

Om vi kanske ska utvärdera kursen lite mer då så hade vi först en presentation. Min lät väl typ såhär: Hej, jag heter Jonna och har världens underbaraste hund.. ;). Haha, nä bara skojar! Vi fick berätta lite om oss, om hunden, vad vi gjort tidigare och våra mål. Det visade sig att det var två till som var intresserade av att tävla, en boxer och en labbe, så Annelie tyckte vi skulle anmäla oss till en tävling ihop framöver för att kunna ha det som sporre. Vi får väl se hur det blir med det.. ;)
När vi sen gick ut på planen hade vi lite repetition av hur långt vi kommit med grunderna; kontakt, sitt-stanna, ligg-stanna och inkallning. Poppe skötte sig bra men jag insåg ganska snabbt att sitt är långt ifrån befäst, så där får vi träna på. Däremot märkte jag att passivitetsövningen "händerna-i-fickorna" som jag lärde mig av Eva Bodfäldt har börjat fastna för såfort jag stod passiv så la sig Poppe fint jämte mig och väntade på godis.. :)

Så, jag är som vanligt mycket nöjd med Poppes insats MEN det betyder inte att allt går perfekt, långt ifrån! Men det ser jag som en positiv utmaning och det är ju när man gör fel som man lär sig som Eva sa till mig när jag höll på att ge upp i Stockholm.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar