söndag 26 augusti 2012

Underbara hund

 
Igår tog vi en liten avstickare till Skåne och Bosjö kloster för att gå på jaktmässa.
Jag och Poppe hamnade ju såklart vid retriveruppvisningarna och helt oplanerat så anmälde vi oss i apporteringstävlingen som bestod av två markeringar på tidtagning, en i vatten och en på land. Min tanke var att se hur Poppe skulle lösa den för honom helt nya situationen att apportera över utställda hinder, som denna gången var halmbalar, och att få en apport utkastad i okänt vatten. Vi fick även chansen att träna passivitet när vi köade för vår tur och "händerna-i-fickorna" funkar verkligen jättebra nu, till och med när skott går av och andra hundar sitter och piper precis bredvid, så häftigt!
 
Så, hur gick det nu då?
Poppe gick en fin transport in, ryckte lite när första skottet kom men satt kvar, väntade fint på kommando och sen fullkomligt flög han fram - över halmbalarna - tog apporten - och tillbaka över halmbalarna.. Allt på 9.90 sek som också sen höll hela tävlingen genom som bästa landtid. Wiieho!
Vid andra apporten ryckte han också till vid skottet men satt kvar, sen sprang han helt orädd över de stora stenarna och ut i vattnet för att hämta apporten. Även denna gången var han snabb som attans men tillslut fick vi se oss besegrade av en annan labbetik, så sammanlagt hamnade vi tvåa av drygt 40 ekipage.. :)
 
Jag är ju såklart stolt som tusan över min lille skit och även om den här tävlingen egentligen inte spelar någon som helst roll i det långa loppet så kan jag inte vara annat är sjukt imponerad av hur Poppe löser alla dumheter jag utsätter honom för. Underbara hund! ♥
 
 
Poppe sover, mitt i en monter full med människor, med ett av sina fina pris från tävlingen som snuttefilt.. :)

3 kommentarer:

  1. Grattis! Det var ju toppen, ny miljö och på tid då kan matte får lite nerver, ni har så kul och har ett så fint sammararbete detta kan gå hur långt som helst. Sikta på stjärnorna så når ni till månen.
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Roligt att titta in på din blogg!
    Jag är en Shih tzu valp och ny bloggare! Matte och jag
    försöker lära oss blogga samtidigt som vi jobbar
    med lite vardagsträning! Framför allt satsar vi på att ha roligt
    och mysigt tillsammans!
    Tack för titten!
    MVH
    Melody med matte

    SvaraRadera
  3. Ha - vad duktiga ni är! Vilka tider, det är ju helt lysande! Jag tror vi fått en svår konkurent om namnet "Sprinter" :-).

    Vi ses snart - ska bli så kul!

    Åsa & broder Pinter

    SvaraRadera